- 25 października 2022
- Autor: Piotr Pietrasina
- Kategoria Rozliczenie czasu pracy kierowców
Już niebawem czeka nas kolejna sezonowa zmiana czasu. W ostatni weekend października przestawimy wskazówki zegarów z godziny 3.00 na 2.00, rozpoczynając w ten sposób czas zimowy, który jak zwykle będzie obowiązywał do końca marca następnego roku. I chociaż coraz częściej podnoszony jest temat odejścia od zmiany czasu, zgodnie z najnowszymi zaleceniami Unii Europejskiej nic w tej kwestii nie zmieni się w ciągu najbliższych czterech lat, a więc co najmniej do końca 2026 roku.
Transport to branża, która w szczególności narażona jest na chaos związany z koniecznością przestawiania zegarów. Doskonale wiedzą o tym kierowcy objęci wymogiem korzystania z tachografu. Jak przestawić czas w tachografie cyfrowym i analogowym oraz o czym należy pamiętać? Sprawdź!
Jak zmienić czas w tachografie analogowym?
W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się rzadziej już stosowanym, ale wciąż pozostającym w użyciu tachografom analogowym. Zmiana czasu to prosta czynność, którą kierowca może wykonać szybko i samodzielnie, trzeba jednak pamiętać o kilku szczegółach.
Z reguły najmniej kłopotliwe jest przesuwanie godziny do przodu. Po wyjęciu tarczek godzinę można korygować za pomocą przycisku „+” i „-”. Jest to szczególnie łatwe w przypadku zmiany czasu na letni, czyli w sytuacji, kiedy zachodzi konieczność korygowania czasu o godzinę do przodu. Wiele starszych modeli nie zostało wyposażonych w opcję cofania czasu – a zatem jak zmienić czas letni na zimowy w tachografie analogowym?
To także nie jest skomplikowaną czynnością, trzeba jednak przeprowadzić ją uważnie, aby uniknąć prostych, lecz kłopotliwych błędów. Należy przekręcić zegar dokładnie o 23 godziny do przodu. Często popełnianą pomyłką jest przestawienie zegara zaledwie o 11 godzin, co skutkuje wskazywaniem godziny wieczornej zamiast porannej. Dobrą praktyką jest zamieszczenie informacji o zmianie czasu na odwrocie wykresówki.
Jak zmienić czas w tachografie cyfrowym?
Inaczej sytuacja przedstawia się w tachografach cyfrowych. Format czasu, który domyślnie wskazują te urządzenia, to UTC. Informacje na temat tego formatu znajdziesz w dalszej części artykułu. Jednak co z czasem lokalnym? Oczywiście tachografy cyfrowe również są zdolne do wyświetlania i dostosowania godziny zgodnie z obowiązującą strefą czasową.
W jaki sposób rozpoznasz, który czas wyświetla się na ekranie urządzenia? To proste – czas lokalny z reguły jest oznaczany symbolem kropki. Jak przestawić czas w tachografie cyfrowym? Po znalezieniu czasu lokalnego w menu przechodzimy dalej w opcję „Wpisz”, następnie „Pojazd”, „Czas lokalny” (lub w niektórych urządzeniach „Ustawienia”). Wówczas podstępujemy podobnie jak podczas korygowania czasu w urządzeniach analogowych, dostosowując godzinę za pomocą przycisków na tachografie. Warto dodać, że coraz więcej modeli tachografów działa w sposób automatyczny, dokonując korekty samodzielnie o wyznaczonej godzinie (w zależności od pory roku – przesuwając godzinę z 2:00 na 3:00 lub odwrotnie) bądź w momencie zatrzymania pojazdu przez kierowcę.
Zmiana czasu letniego i zimowego
W każdym roku zegary przestawiamy dwa razy – czas letni wprowadzamy w ostatni weekend marca, a czas zimowy w ostatni weekend października. W 2022 roku letnia zmiana przypadła na noc z 26 na 27 marca, z kolei na czas zimowy przejdziemy już niebawem – z 29 na 30 października.
Oprócz pytań, jak przestawić czas w tachografie cyfrowym, pojawiają się również wątpliwości prawne – czy zmiana godziny wpływa na przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy? Oczywiście nie – trzeba podkreślić, że cofnięcie czasu nie jest równoznaczne z możliwością dłuższej pracy, a przepisy obowiązują w taki sam sposób, jak w każdy inny dzień w roku.
Zmiana czasu UTC
Jak zmienić czas UTC w tachografie cyfrowym? Jest to niemożliwe – UTC (Universal Time Coordinated, czyli uniwersalny czas koordynowany) to czas, który nie podlega sezonowej zmianie, jest niezależny od stref czasowych. Do zmiany czasu UTC w tachografie uprawnione są jedynie warsztaty kalibrujące i serwisowe.
Czynnością, którą kierowca może samodzielnie wykonać raz w tygodniu, jest natomiast drobna korekta czasu, wynosząca maksymalnie jedną minutę. Taka możliwość została przewidziana w celu niwelowania niewielkich różnic czasowych, które mogą pojawić się pomiędzy poszczególnymi pojazdami w firmowej flocie. Pamiętajmy jednak, że w sytuacji, kiedy ewentualne odstępstwo od czasu UTC znajdzie się w okolicach 20 minut, konieczna jest profesjonalna kalibracja urządzenia.