- 5 lutego 2016
- Autor: Piotr Pietrasina
- Kategorie
![](https://www.ocrk.pl/wp-content/uploads/2016/01/Flaga-Rosji-125x125.jpg)
Dlaczego polscy kierowcy nie mogą już jeździć do Rosji?
Dlaczego polscy kierowcy nie mogą już jeździć do Rosji? Zapraszamy do lektury wywiadu udzielonego przez Prezesa OCRK, Bartosza Najmana dla Newsweek`a na temat polsko-rosyjskiego kryzysu transportowego.
„Kiedyś – na podstawie zezwoleń ogólnych – nie liczyło się, z jakiego europejskiego państwa pochodził towar, ważne że do Federacji przewoziła go polska firma. Obecnie Rosjanie uwzględniają miejsce produkcji towarów i cały łańcuszek transportu. Na przykład, jeżeli cytrusy były wiezione z Włoch do centrum dystrybucji w Polsce, a stąd do Rosji, nikt nie patrzył na miejsce pochodzenia owoców. Obecnie ta informacja jest brana pod uwagę. Owszem, możemy te cytrusy przewozić na zezwoleniach specjalnych, ale kłopot w tym, że liczba wydawanych KR3 jest bardzo mała. Druga sprawa to skomplikowane procedury biurokratyczne, które utrudniają zdobycie zezwolenia specjalnego.
Innymi słowy, zgodnie z prawem międzynarodowym, jeśli towar jest wieziony z Polski na teren Federacji Rosyjskiej, powinno być to umożliwione na podstawie zezwoleń ogólnych. A wewnętrzna interpretacja strony rosyjskiej na ich potrzeby zakłada, że muszą być to zezwolenia specjalne.”
Całość rozmowy: Newsweek