- 1 czerwca 2017
- Autor: Piotr Pietrasina
- Kategorie
Zasadnicze zmiany w europejskim transporcie – Szczegóły Pakietu drogowego
W dniu wczorajszym Komisja Europejska ujawniła długo zapowiadane zmiany dla sektora transportowego tzw. „Pakiet drogowy”.
Przedstawiamy Państwu najważniejsze zmiany i szczegóły Pakietu drogowego:
1) Zasady podlegania kierowców pod Dyrektywę o delegowaniu pracowników
Wystarczy jedynie 3 dni pracy kierowcy w miesiącu lub jedna operacja kabotażowa, aby jego wynagrodzenie wynikało z przepisów kraju przyjmującego.
2) Ułatwienie delegowania oraz zwiększenie liczby kontroli płacy minimalnej
KE planuje ujednolicić system zgłoszenia delegowania w całej UE poprzez:
- wprowadzenie odpowiedniej platformy elektronicznej,
- zniesienie obowiązku posiadania przedstawicielstwa w każdym kraju, do którego pracownik jest delegowany,
- dopuszczenie przechowywania dokumentacji płacowej jedynie w formie elektronicznej.
Z drugiej jednak strony, KE zamierza wprowadzić konieczność rejestracji przez kierowców za pomocą tachografu momentu przekroczenia granic w celu lepszej kontroli przestrzegania zasad odpowiedniego wynagradzania.
3) Uproszczenie zasad kabotażu, czyli transportu krajowego wykonywanego przez zagranicznych przewoźników
Planowane jest usunięcie limitu operacji kosztem skrócenia ogólnego czasu wykonywania kabotażu do 5 dni (obecnie możliwe są 3 operacje w ciągu tygodnia).
4) Odpoczynki tygodniowe kierowców
Propozycja wprowadza możliwość odbioru przez kierowcę dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd w okresie 4 tygodni, przy zachowaniu obowiązujących zasad rekompensaty. Z drugiej strony, KE chce wprowadzić ogólnoeuropejski zakaz odbioru regularnych odpoczynków tygodniowych (>45h) w kabinie pojazdu pod groźbą surowych kar.
5) Walka z firmami-skrzynkami pocztowymi „Letter-box”
Komisja Europejska będzie wymagała, aby zagraniczna firma, która działa np. w Polsce i zatrudnia polskich pracowników, faktycznie wykonywała działalność w naszym kraju. Aby to osiągnąć planuje się wprowadzić jasne kryteria oceny, w celu maksymalnego ograniczenia tego zjawiska m.in. poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy służbami kontrolnymi.
6) Opłaty drogowe w UE
Komisja zaproponowała również ujednolicenie platformy poboru opłat za korzystanie z dróg. Nowe rozwiązanie ma być w całości elektroniczne i obejmować ma wszystkie kraje europejskie. Platforma ma zostać połączona z nowymi rozwiązaniami promującymi niskoemisyjne pojazdy, które – w zależności od stopnia ekologiczności – będą korzystać z preferencyjnych stawek opłat za użytkowanie dróg.
7) Regulacje w sprawie transportu lekkiego, o DMC <3,5 tony
KE odkłada na ten moment objęcie obowiązkiem posiadania tachografów pojazdy do 3,5 tony. Planuje jednak inne regulacje dotyczące takich przedsiębiorstw (licencje, obowiązki ubezpieczeniowe).
Zmiany zaprezentowane w Pakiecie Drogowym wyznaczają nowy kierunek i będą wdrażane stopniowo. Ich ostateczny kształt poznamy zapewne nie wcześniej, niż za kilkanaście miesięcy.
Wcześniejsze informacje: Inicjatywy drogowe KE